Antwoord GS op Statenvragen PVV afscheid MW. Bliek
- Details
PROVINCIE FLEVOLAND
Schriftelijke statenvragen van de statenfractie van de PW over het afscheid van oud -gedeputeerde A.E. Bliek-de Jong, ingediend op 12 november 2012 respectievelijk 17 januari 2013, en de antwoorden daarop van het college van Gedeputeerde Staten zoals vastgesteld op 5 februari 2013 (HB1453950)
Vraog I. Kan het college aangeven wat dit afscheidsfeest gaat kosten dat georganiseerd wordt om het afscheid van ex-gedeputeerde A. Blieii te vieren?
Antwoord : Naar verwachting kunnen wij in maart 2013, zoals eerder door onze voorzitter toegezegd, aan uw staten meedelen welke de kosten zijn geweest van het afscheid van mw. A.E. Bliek. Deze kosten zullen blijven binnen het bedrag dat daarvoor met uw fractievoorzitters is afgesproken.
Vroog 2. Is het college met de PVV van mening dat dit afscheid ook plaats kan vinden tijdens een reguliere Statenvergadering?
Antwoord : Het college deelt deze mening niet.
Vroog 3. Zo niet, kan dit feestje dan gehouden worden tijdens de nieuwjaarsreceptie?
Antwoord : Een dergelijke samenloop van twee geheel verschillende aangelegenheden achten wij niet gepast.
Vroog 4. Past dit soort georganiseerde feestjes binnen de kaders van provinciale bezuinigingen?
Antwoord : De thans toegepaste uitvoering past binnen de aangeduide kaders.
Vroog 5. Is het college het met de PVV eens dat door de Flevolandse belastingbetaler opgehoeste belastingcenten hiervoor niet gebruikt dienen te worden?
Antwoord : Het college deelt deze mening niet.
Vroog 6. Deelt u de méning van de PVV dat deze gedeputeerde de provincie al genoeg gemeenschapsgeld heeft gekost?
Antwoord : Het college deelt deze mening niet.
Vroog 7. Deelt u de mening van de PVV dat een ferme handdruk en een boekenbon voldoende is?
Antwoord : Het college deelt deze mening niet.
Motie Beantwoorden Schriftelijke vragen 16 januari
- Details
Motie vreemd aan de orde van de dag.
Art. 80 RvO Provinciale Staten van Flevoland.
Motie nr.
Aan de voorzitter van de Provinciale Staten,
Provinciale Staten van Flevoland in vergadering bijeen op: 16-01-2013
Agendapunt: Motie
Onderwerp: Beantwoorden schriftelijke vragen PVV.
Constaterende dat:
Vragen vanuit de Volksvertegenwoordiging volgens artikel 167 van de Provinciewet beantwoord dienen te worden door Gedeputeerde Staten;
De Voorzitter van Gedeputeerde Staten heeft aangegeven gehoor te geven aan een advies van een deel van het Presidium, om geen antwoord te geven op schriftelijk gestelde vragen vanuit de volksvertegenwoordiging vanwege de, in haar ogen, onfatsoenlijke vraagstelling;
Overwegende dat:
Gedeputeerde Staten zich, ook als zij van mening zijn dat een (schriftelijke) vraag in hun ogen niet fatsoenlijk is, aan de Provinciewet dienen te houden;
Aan het Presidium Staatsrechtelijk geen enkele bevoegdheid toekomt Gedeputeerde staten van advies te dienen met betrekking tot de beantwoording van Schriftelijke vragen van Provinciale Staten.
Spreekt uit:
Dat ook Gedeputeerde Staten zich aan de Provinciewet dienen te houden;
Verzoekt:
Gedeputeerde Staten de betreffende schriftelijke vragen alsnog te beantwoorden
en gaat over tot de orde van de dag
Ondertekening en naam:
Joram van Klaveren.
Carnaval in Flevoland rondom Randstadprovincie
- Details
Carnaval rondom Randstadprovincie in Flevoland
De afgelopen weken is wel duidelijk geworden dat de gevestigde politieke elite van VVD, PvdA, CDA en CU niet echt weten waarmee ze nu eigenlijk bezig zijn.
De voorgenomen plannen tot de vorming van een Randstadprovincie, door samenvoeging van Flevoland, Noord-Holland en Utrecht, zal grote gevolgen hebben voor de inwoners van Flevoland.
De PVV is van mening dat deze ingrijpende verandering moet worden voorgelegd aan de Flevolanders. Dit zou kunnen door, net zo als men in de provincie Utrecht van plan is bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014, de burgers middels een referendum de vraag voor te leggen of zij VOOR of TEGEN de Randstadprovincie zijn. De reden daarvoor is dat vrijwel geen enkele politieke partij die nu in de Provinciale Staten van Flevoland zit, dit punt had opgenomen in haar verkiezingsprogramma. Hierdoor heeft de burger deze overweging niet in zijn/haar stemgedrag kunnen laten meewegen. Daarnaast is er natuurlijk een nieuw kabinet gekomen dat plotseling met dit voorstel komt. Kortom alle reden om de inwoners te vragen wat zij nu eigenlijk willen in plaats van als politiek dit wel even te bepalen over de rug van de bevolking heen.
Daarom had de PVV op 16 januari 2013 een voorstel ingediend om inspraak van de burger te realiseren. Op verzoek van de hierboven genoemde partijen heeft de PVV toen besloten dit voorstel pas op 6 februari 2013 in stemming te brengen omdat men er nog 3 weken over wilde nadenken. Zwalkend als een dronken Carnavalsvierder werd er heen en weer gewankeld tussen voor, tegen, misschien, later, etc. Angst voor de mening van de burger gaf uiteindelijk weer de doorslag. Het voorstel werd weggestemd door de plucheklevers van VVD, PvdA, CDA en CU. De stem van de inwoners was voor deze partijen niet belangrijk genoeg omdat luisteren naar de echte wensen van de kiezer best wel lastig is. Voor de PVV is de mening van de Flevolanders wel belangrijk. Wij zullen ons ook neerleggen bij de uitslag van het referendum.
Maandag 11 februari was minister Plasterk in Flevoland om te overleggen met het college van onze provincie. Er lag helaas geen breed gedragen voorstel van alle partijen aan de minister om druk uit te oefenen. Een gemiste kans om een duidelijk signaal af te geven.
Wordt vervolgd op 27 februari 2013.
Chris Jansen
Flevoland Bestuurlijk Onbekwaam
- Details
Flevoland: bestuurlijk onbekwaam
Of Flevoland, Utrecht en Noord-Holland nu worden samengevoegd of dat het voornemen uiteindelijk zal stranden is iets dat de toekomst leren zal.
Als jongste provincie is Flevoland in ieder geval nu nog zelfstandig in ontwikkeling. En hoewel bijvoorbeeld de infrastructuur nog verre van optimaal is, is het grootste gebrek in Flevoland de kwaliteit van het bestuur. Kennis en kunde op financieel, politiek en staatsrechtelijk vlak laten meer dan te wensen over.
En dat is zorgelijk. Te meer daar dit bestuur de belangen moet behartigen van de Flevolandse bevolking in een proces dat mogelijk leidt tot opheffing van de provincie.
Toen de PVV twee jaar geleden zijn intrede deed in Provinciale Staten werden wij direct geconfronteerd met een situatie waarin nog gesproken werd van een mogelijke 'onder toezichtstelling' van de provincie vanwege de financiële wanorde. Het beeld dat bestuurlijk Flevoland niet al teveel kaas had gegeten van de verantwoording van uitgaven, werd in de loop der tijd nog verschillende malen bevestigd. Zo verschenen er diverse Randstedelijke Rekenkamerrapporten waarin gehakt werd gemaakt van onder andere de begroting en het algemene subsidiebeleid: zeer ondoorzichtig, gebrekkige tot zelfs afwezige wettelijk verplichte evaluaties, niet-geformuleerde doelstellingen en geen meetbare indicatoren.
Maar niet alleen qua financiële verantwoording ontbreekt het aan professionaliteit. Ook politiek inzicht is niet overvloedig aanwezig. Het debacle Oostvaarderswold (OVW), dat de provincie miljoenen zal kosten, is een direct gevolg van verkeerde inschattingen en gebrekkige transparantie naar de Staten toe. Ondanks het gegeven dat het kabinet Rutte I een streep zette door de voorliggende plannen voor OVW, ging het Flevolands bestuur verder met de ontwikkeling van het project alsof er geen beleidswijziging had plaatsgevonden. Men dacht dat het Rijk wel over de brug zou komen met het benodigde geld als er een 'point of no return' was bereikt. Niets bleek minder waar. Ook concludeerde een ingestelde onderzoekscommissie dat de Staten niet of onvolledig waren geïnformeerd over de procesgang rondom OVW. Ernstige politieke fouten dus.
Uiteindelijk leidde het dossier er dan ook toe dat het voltallige college opstapte. Dat men dit deed vóór de inhoudelijke behandeling van het onderzoeksrapport, en dus vóór de verantwoording naar de Staten toe, is tekenend voor de bestuurlijke cultuur. Het gegeven dat enkele weken later praktisch het volledig opgestapte bestuur ook nog eens teruggekeerde, maakte de politieke klucht compleet.
Naast de gebrekkige verantwoording van de financiën en het politiek beperkte inzicht ontbeert men ook elementaire kennis van het staatsrecht. Zo liet een gedeputeerde na de begrotingsbehandeling weten dat eventueel aangenomen moties van partijen die tegen de begroting stemden, om die reden niet uitgevoerd zouden hoeven worden. Een onbegrijpelijke, maar meer nog onjuiste, conclusie.
Als voorlopig dieptepunt deed commissaris Verbeek, die vanuit zijn functie boven de partijen hoort te staan, onlangs het onwettige voorstel om - vanwege de toonzetting - geen antwoord te geven op een schriftelijk gestelde vraag. Omdat artikel 167 van de Provinciewet helder aangeeft dat er gewoon antwoord dient te worden gegeven op vragen vanuit Provinciale Staten, moest de commissaris terecht op zijn schreden terugkeren. Weinig professioneel allemaal.
En dat is, zoals reeds gesteld, zorgelijk. Helemaal omdat dit bestuur de belangen moet behartigen van de - in dit geval - Flevolandse bevolking, in een proces dat mogelijk zelfs leidt tot opheffing van de provincie.
J.J. van Klaveren (fractievoorzitter PVV Flevoland)
PVV Referendum over Superprovincie
- Details
PVV: referendum over superprovincie
Onlangs is bekend geworden dat het kabinet voornemens is om de provincies Flevoland, Utrecht en Noord-Holland samen te voegen tot één Randstadprovincie.
De PVV is van mening dat zo'n enorm ingrijpende beslissing als het opheffen van de provincie, niet even snel kan worden doorgedrukt zonder dat de inwoners van Flevoland daar hun mening over hebben kunnen geven.
De PVV zal daarom op 6 februari 2013 een motie indienen waarin wordt opgeroepen tot het houden van een referendum onder de inwoners van Flevoland, over de vraag of men Flevoland wil laten opgaan in een superprovincie.
In Utrecht bestaat er inmiddels een meerderheid om een referendum te gaan organiseren. Nu Flevoland nog.
Joram van Klaveren
Fractievoorzitter PVV Flevoland
0621703813
CDK Leen Verbeek Voorzitter af?
- Details
Verbeek voorzitter af ?
De afgelopen periode is duidelijk geworden dat de Commissaris der Koningin in Flevoland, de heer Verbeek, moeite heeft om zich op de juiste wijze te gedragen in zijn verschillende rollen.
Triest dieptepunt was het onwettige advies, om geen antwoord te geven op schriftelijke vragen, dat hij als voorzitter van het presidium aan zichzelf gaf als voorzitter van Gedeputeerde Staten. Niet alleen heeft de heer Verbeek hiermee aangetoond zijn rollen niet goed te kunnen scheiden ook is het aanzien van de provincie geschaad met een oproep de wet niet uit te voeren.
Om dit soort blamages in de toekomst te voorkomen zal de PVV woensdag 6 februari 2013 een motie indienen waarin de heer Verbeek wordt opgeroepen zijn voorzitterschap van het presidium neer te leggen.
Chris Jansen Statenlid PVV Flevoland
06-20210930
Persbericht Geen superprovincie zonder Referendum
- Details
PVV: geen superprovincie zonder referendum
De PVV-Statenfracties in de provincies Utrecht, Noord-Holland en Flevoland zullen Gedeputeerde Staten in de 3 provincies vragen een referendum te organiseren over de plannen om een superprovincie te vormen.
Het kabinet wil haar plannen om de provincies op te heffen gewoon doordrukken zonder de mening van de burgers te vragen. In de verschillende provincies is er politiek gezien weinig draagvlak voor de superprovincie van de regenteske minister Plasterk.
Lees meer: Persbericht Geen superprovincie zonder Referendum